Site icon Müzikonair

Cato: Şirketlerin İyi Bir Yetenek Avcısına İhtiyaçları Var

Rap müziğin sevilen isimlerinden Cato Müzik Onair’dan Mehmet Çelik’e konuştu.

Bir projeyi hazırlarken en çok dikkat ettiğin püf nokta nedir?

En çok matematiksel olarak kelimelerin dizilimine dikkat ediyorum  daha sonra da sözlerin akılda kalıcı olmasına. Kalıcı olmak çok önemli bugün yaptığınız bi şarkıyı insanlar yıllar sonra da dinliyorsa o şarkı olmuştur, yaptığınız bi şarkıyı insanlar birden fazla kez dinleyebilmeli ama dinleyiciniz o şarkıyı bir kere dinleyip kapatıyorsa o şarkı olmamıştır. Bunların haricinde müzikal ve mühendislik kısmına dikkat ediyorum. en çok zaman kaybettiğimiz kısmıdır. Yapılan mix ve mastering işlemi, okuduğumuz nota hatta şarkı içerisinde kullanılan enstruman sayısı , diziliş biçimleri, dinleyicinin kulağını kanatmamalı.

Kaç senedir müzik sektöründesin sence hiphop tam anlamı ile şahlandı mı?

Çocukluğumdan beri müziğin içindeyim. çocukluğum orjinal kasetlerin arkasına tükürüklü kağıt sıkıştırıp teyipte record almakla geçti. benim oyuncak böyle bişeydi. Zamanla bu tip uğraşım sayesinde ailem beni bi piyano kursuna yazdırmıştı.

17 yıldır rap müzik yapıyorum. herkesdinlesin.com aracılığı ile Anıl Piyancı ile tanıştık yıllarca beraber müzik yapıp sahne aldık. daha sonra ben akademik kariyer koşturmaya başladım. yıllarımı verdiğim akademik kariyerimi de tekrar rap müzik için bırakarak geri döndüm. İniş çıkışları bol olan müzik türü rap. trap işin içine girdiğinden beri piyasa çok farklı sesler kazanmaya başladı.

Ben diğer insanlar gibi düşünmüyorum dinlediğim işlerin hiç biri birbiri ile aynı gelmiyor , anlamak için biraz daha müzikal yaklaşmak lazım. Bu müzik daha yüksek mertebelerde olabilirdi. Benim gözlemlerime göre bu işi tekelleştiren ve başta olan kişilerin  kafalarına göre piyasaya sanatçı sokup istemedikleri çok yetenekli sanatçıları da kara listeye alması yüzünden tekrar bi düşüş yaşanıyor. Bence disiplinli kişilerle çalışmaları lazım. bizde çok yoruluyoruz ama gözümüzü açtığımızda etrafımızda bir sürü yetenek görebiliyoruz. Çok zor bişey değil bence şirketlerin iyi bir yetenek avcısına ihtiyaçları var. Bunun üzerine düştüklerinde hiphop gerçekten şahlanacak.

En çok düet yapmak istediğin isim kimdir?

Rap müziğin kendi alanı dışında kullanılan enstrumanlar ile harmanlandığı işleri çok seviyorum.yeni albümümde de bolca bu tip işler var. O yüzden carlos santananın bi şarkıda bana gitarla eşlik etmesini çok isterdim.

İlk kaydettiğin şarkıyı hatırlıyor musun? bahseder misin?
Hatırlıyorum hatta hala duruyor. bir cd den bugün bir hard disce kadar taşındı o şarkı. Kuzenime bi bilgisayar alınmıştı. tam o dönemlerde mikrofonlu kulaklıklar çıkmıştı. FL Studio nun daha ilk versiyonunda bi beat yapmıştım ona cool edit ile bir kayıt almıştım.

O zaman yaptığım amatör şarkılarımı okuldaki arkadaşlarıma yolluyordum. kulaktan kulağa yayılan bu amatör şarkılarım zamanla tüm Türkiyeye yayıldı. hatta o dönem metin2 oynayanlar bilir benim yoluma taş koysalar şarkım  herkesin bilgisayarında Winamp listelerinde msn plus ne dinliyorum özelliğinde ve samsung e250 telefonların vazgeçilmezlerinden olmuştu. bu sene tiktok sağolsun yine aynı şarkı 13 sene sonra gündeme gelerek milyon izlenme elde etti.

O dönemler İzmir’de condenser mikrofon bulmak zordu. yaptığım bi albümü bi tanıdığımızın matbaasında sticker basarak cd lere yapıştırarak belli başlı bu camiadaki abilerimiz Monoman ve KMR nin dükkanlarında satışa sunduk.Sattığımız bu cd ler ile Monomandan b2 mikrofon alarak profosyonel kariyerime başladım.

Nasıl yazmıştın konusu neydi? Dünya müziğinden etkilendiğin isimler kimler?

Sitemli bi şarkıydı henüz daha çocuktum mahallede benimle beraber rap yapan bi arkadaşımla aram bozulmuştu o tip insanlara ithafen yazdığım bi şarkıydı.
rap müzik dünyasından G-Eazy ve Prof çok dinliyorum klasik eski hiphopları hala dinliyorum. bunların haricinde kült olmuş ya da bilinmeyen caz ve bluescuları dinliyorum.
müzik ayırt eden birisi değilim müzik evrenseldir. kulaklarınızın daha iyi duymasını istiyorsanız her ülkenin müziğini dinlemelisiniz.

Türkçe rap dissleri hakkında ne düşünüyorsun? Yeni albümünden bahsetmek ister misin?

Gerçekçi bulmadığımı ve gereksiz bulduğumu üzülerek söylemem gerekiyor. Yakından takip ettiğim bazı rapçilerin sadece pr için , şarkılarında durduk yere hiç bi sorunu olmadığı ve yıllardır tanıdığı adamlara salladığını bile gördüm. Bence çirkin bişey ekmek yiceksen farklı bi strateji geliştirmelisin.
albümde çok titiz çalıştık müzikal bi şölen oldu. bu yüzdende 14 ay gibi bi süreci oldu. Çok değerli bir ses mühendisi ve prodüktörlerle çalıştım. Bizzat her mix ve mastering sürecinde stüdyodaydım.

Altyapıların bi çoğunun taslaklarını kendim oluşturup çalıştığım produktorlere o şekilde teslim ettim.
sürekli bitmek bilmeyen bi telefon trafiği vardı çünkü altyapıları yapan bütün produktorlerim farklı ve uzak şehirlerdeydi. Sonuç olarak 10 şarkıyı tamamladık ve her kesime hitap edebilecek şarkı var. dinleyecek olan herkese şimdiden teşekkür ediyorum.

Sahne adını Cato olarak değiştirmen neleri değiştirdi?

Beni bilenler zaten bana cato diye hitap ediyorlardı. rapcato cocukken rap_cato diye kullandığım bi msn adresiydi. Bugün İzmir’den çıkan birçok rapçinin o zamanlar okuduğu Gazi Lisesi’nde herkes bana Rapcato diye hitap etmeye başlayınca sahne adım olmuştu. Zamanla saçma gelmeye başladı ve sadeleştirmek için Cato yaptım. A.a.k ile tekrar bir çıkış yakalamamız ile kötü tepkiler de aldım. Beni sadece Cato olarak piyasaya yeni giren bir rapçi olduğumu sanan kitle var. Onların da saygı duyduğu birçok kişi ile abi kardeş veya dost olan birisiyim. Bence dinlediğiniz bir işin içeriğini derin araştırıp ‘Bu kim?’ sorusunu yanıtlayıp yorum yapmalısınız.

Son olarak Müzik Onair takipçilerine ne söylemek istersiniz?

Bizi takip etmeye devam etsinler. Biz bu müzik için mesleki kariyerimiz dahil her şeyden vazgeçtik. O yüzden onlar bizi dinlemekten vazgeçmesinler.

Röportaj: Mehmet Çelik | Müzik Onair

Exit mobile version