Rap Yer Altına Geri Dönebilir mi?

Hürriyet gazetesinden Tolga Akyıldız son zamanlarda gündemden düşmeyen pop-rap tartışmalarını köşesine taşıdı. Akyıldız “pop” kavramının her müzik için kullanabileceğini belirtti.

İşte O Yazı:

‘Popüler’ kelimesinin kısaltması olan bu tabir, kendine geniş alan bulan her müzik türü için kullanılabilir. Sezen Aksu’yla rap’çi Şanışer’in ortak çalışması ‘Kara Geceler’ iyi bir örnek…

BEŞ ÜZERİNDEN ÜÇ BUÇUK YILDIZ
Şanışer&Sezen Aksu
Kara Geceler (Tekli)
(DijitalDagit.im)

Bu köşenin de adında geçen ‘pop’ kelimesi bir müzik türüne ya da tanımlanmış bir sound’a işaret etmez. ‘Popüler’ kelimesinin kısaltmasıdır. Yani her müzik türü pop olabilir. Popun sadece ana ve alternatif akımları söz konusudur. Ancak onlar da döneme, kültüre, ülkeye göre farklılık gösterir.

Bu tanımda hemfikirsek geçenlerde Hande Yener tarafından fitili ateşlenen ve magazin gündemine düşen ‘Türkçe rap, Türkçe popu yendi mi’ tartışmasının kavramsal bir zemini olmadığını da kolayca anlayabiliriz. Olan şudur: Türkçe rap bugün anaakım içinde kendine daha geniş bir alan açmıştır (Ayrıca Cartel ve Ceza’nın 1990’larda, 2000’lerde hem de fiziksel satışlarıyla kazandıkları başarıları da unutmamak lazım).

Ama önemli bir farkla: Bugün dijital dönüşümün de yardımıyla alternatif müzisyenler kendilerini ve müziklerini aracıya ihtiyaç duymadan ifade edebiliyorlar. Dolayısıyla fiziksel satış döneminde olduğu gibi müzik şirketlerinin dayatmasıyla kendilerinden ödün vermek zorunda kalmıyorlar.

Rap’çiler dahil olmak üzere tüm alternatif müzisyenler dijital platformlarda kazandıkları başarı ve şöhret sayesinde bir konser ekonomisi yaratmayı başardılar. Hatta alternatif akım yerine ikinci bir anaakımdan söz etmek bile mümkün artık.

Aman dikkat, yeraltına geri dönemez artık!

Demek ki asıl soru şu: Hangi anaakım ipi göğüsleyecek? Torna tezgâhından çıkma beste ve düzenlemelerden medet umanlar ve birbirine benzeyenler mi yoksa kendini özgürce ifade edip farkının altını çizerek popüler olanlar mı? Bugün Sezen Aksu’nun rap’çi Şanışer’le ortak bir çalışma yapması gösterge değil mi?

Aksu, Türk pop müziğinin çeşitli dönemlerine damga vurmuş, yön vermiş bir yorumcu ve şarkı yazarı olarak tüm gelişmeleri net tahlil ediyor ve doğru refleksi gösteriyor. Aksu’nun bir marka olarak katkısı bir yana, ‘Kara Geceler’in nakaratına dokunuşuyla güç verdiği apaçık ortada.

Şanışer ise zaten bir adım önde olan rap’çilerden biriydi. ‘Ben Kimim’, ‘Gel’, ‘Günleri Geride Bırak’ ve tabii ‘Susamam’da kazandığı başarıyı Sezen Aksu’lu ‘Kara Geceler’le bir üst lige taşıması an meselesi gibi görünüyor.

Türkçe rap, bugün her zaman olduğundan daha güçlü. Çünkü yeraltından popüler dünyaya doğru süzülürken en küçük bir ödün vermek zorunda kalmadılar.

Yapılan işler geniş kitlelerce kabul gördükçe güçlendiler. Dilerim bu gücü sadece kendilerini geliştirmek için kullanırlar. Aksi takdirde; bugün popülersin, para kazanıyorsun ama yanlış yaparsan yeraltına geri dönmen de mümkün değil artık.

Kaynak: Hürriyet, Tolga Akyıldız

Exit mobile version