Site icon Müzikonair

Şubat 2015 Radyo Reyting Analizi

Değerli okurlarım,

Radyo reytingleri gelmeye başladığından beri her ay şaşırtmaya devam ediyor.

Son zamanlarda radyo patronları ve yöneticileri maliyetleri kısmak için kalifiye radyo programcılarını gözden çıkarıp yerine stajer ya da isimsiz ucuz adaylar alarak kadrosunu yenilemeye gidiyor.

Bu radyolara baktığınızda durumları içler acısı, reyting sonuçları bunu gösteriyor. Bence eski ve yaşlı yöneticiler kendilerini kurtarmak, yüksek maaşlarından vazgeçmemek adına yayıncılara kıyıyorlar ve zaman kazanıyorlar.

Analiz yapmadan önce bunları neden mi anlatıyorum? Çünkü böyle yapan yönetici ve patronlar yüzünden deneyimli radyocular bu sektörden koparılırken üretim zarar görüyor, zarar gördüğü için de radyo dinleme oranı azalıyor. Sadece kendi radyolarına değil sektöre zarar veriyorlar. Değişim aşağıdan değil yukarıdan başlar benden söylemesi, yani kafa değişmesi lazım önce.

Reytinglerde göze çarpan detaylardan biri büyük oranda yerel radyolar yükselirken ulusal radyolar düşüş göstermiş.

Kral Fm ve TRT Fm erişim kaybederek birinci ve ikinci sıralamasını koruyor, yani Şubat ayında da Kral Fm zirvenin sahibi olurken TRT Fm ise zirve ortağı olarak ikinci sırada peşinden geliyor.

Geçtiğimiz ayın üçüncüsü Radyo Seymen bu ay ikinci olur derken altıncı sıraya düştü, üçüncülük sırasında her ay yükselen Metro fm var. Metro Fm neden yükseliyor diye soranlara ufak bir tüyo verelim.

Neden Metro Fm?

Asıl nedenlerden birisi, Uzan Grubu radyosu iken de üçüncü sıradaydı. Tüm Türkiye’yi kasıp kavururdu, Cem Uzan’ın bizzat tarzını belirlediği bu radyo Türkiye’nin yabancı müzik yayını yapan halk radyosu olmuştu ve bu alışkanlık bugünlere kadar devam etti.

Bunun dışında ise Spectrum ya da Karnaval Grubu; yakın zamanda Metro Fm ile beraber tüm radyolarının verici güçlerini arttırdı, anten sistemlerini yeniledi, kısacası dış teknik alt yapısını komple yeniledi. İç teknik alt yapısına da ciddi yatırım yaptı.

Müzik akışı C1 dinleyiciye hitap ediyor, Taksim’de veya memleketin her merkezindeki gece kulüplerinde en çok çalınan şarkılar Metro Fm’in müzik akışını oluşturuyor.

Sabah programları radyoculukta çok önemlidir, radyo araştırmalarında sabah dinlenen bir radyo tüm gün dinleniyor gibi işaretleniyor. Metro Fm’in sabahında bilindiği gibi Kadir Çöpdemir – Pascal Nouma, en çok C1 dinleyiciye hitap ediyor. C1 dinleyici o kadar yoğun ki reytinge etkisi de büyük oluyor.

Bir zamanlar Power Fm’de sabahları Geveze ile Kompela vardı, aynı senaryoyu bu sefer Metro Fm oynuyor. Kadir Çöpdemir ile Pascal Nouma sabahları çok dinleniyor. Pascal şuanda Survivor’da yerini Zuhal Topal ile doldurmaya çalışıyorlar, ancak göreceksiniz ki önümüzdeki aydan itibaren ters etki olacak ve Metro Fm’in sabah dinlenme oranı düşmeye başlayacak ve tabi genel reytinge de olumsuz etki yaratacak.

Bu ay dördüncü sırada Süper Fm’i görüyoruz, geçtiğimiz ayın beşincisi iken hem erişimini arttırdı hem de bir basamak yükseldi, bu radyoda teknik yatırımların yanı sıra tıpkı Metro Fm’de olduğu gibi Cem Uzan’ın mirasını yemeye devam ediyor. Onca yatırım ve tanıtıma rağmen içeriği vasat olsa da marka değeri çok büyük bir radyo ve dinleyici ezberlediği frekansı bırakmıyor. Süper FM ehil insanlar elinde olsaydı inanın şuanda Kral Fm’in en yakın takipçisi ya da zirvenin sahibi olabilirdi.

Doğan Grubu Radyolarından Slowtürk artık grubun ana radyosu diyebiliriz. Slowtürk içerik olarak zengin olmasa da veya kalifiye programcılar olmasa da kış aylarının gelmesi ve televizyon reklamları ile beraber yükselmeye başladı ancak önümüzdeki ay tekrar ilk beşten inebilir, bu araştırmada her ay başka şeyler oluyor.

Radyo Seymen üçüncü sıradan altıncı sıraya neden düştü bilemeyiz ama dinleyicisine dürüst davranır, alengirli doğrudan satışları bırakırsa ve bu müzik çizgisini devam ettirir ise Kral Fm’i tahtından indirecektir.

Yedinci sıradaki Show Radyo gelebileceği en yüksek sıraya geldi bundan sonrası ya yerini korumak ya da aşağı inip yukarı çıkmak olacaktır. Sabah Nihat ile başlayan dinlenme oranı tüm güne etki etti ve gece Matrax ile artış göstererek iyi bir konuma geldi. Müzik akışı sıradan ve diğer saatler başıboş olduğu için ilk beş bu radyo için şimdilik bir hayal diyebiliriz. Hatta Nihat ile Matrax’ın saatlerini çıkarın araştırmayı öyle çekin ne kadar düştüğünü göreceksiniz. Yönetim de bunu görmüş olacak ki Nihat Sırdar ne isterse oluyor hatta gizli bir yayın yönetmeni gibi radyoyu yönetiyor. Öyle ki beraberinde getirdiği yakın arkadaşı, teknik müdür Murat Seymen neredeyse yakında şirketin genel müdürü olacak, adam yükseldikçe yükseliyor.

Kardeş radyo, Radyo Viva’da işler kesat. 21. sıradan yukarı çıkamıyor. Burada sorgulanması gereken şudur. Yayın Yönetmeni Özay Şendir ve yardımcısı Murat Seymen madem bu kadar yetenekli adamlar ve madem o koltuğa oturdular neden Viva’yı yükseltemiyorlar? Şimdi bu ekibe sorsanız Show Radyo’nun başarısı ile övünür halbuki oradaki başarı sadece Nihat ve Matrax’tadır, Sevin Ergun bunu görmelidir.

Cem Ceminay ve Muzo gibi yayıncılarını kaybeden Viva bu saatten sonra daha da düşecektir, çok seviyoruz diye insanlara ne program yaptırılır ne de yöneticilik yaptırılır, aynası iştir kişinin lafa bakılmaz. Yayın yönetmenliği ve müzik direktörlüğü koltuğu hak edene tecrübesi başarısı sabit olana verilir. Aklıma gelmişken özel merakımı da sormak istiyorum Show Radyo ve Radyo Viva’da en az 10 yıldır 3-4 yönetim değişti hatta her şey değişti fakat Hakan Demir ve Ömer Erişmen ile Yüksel Alemdar değişmedi, acaba bu arkadaşların mübarek bir tarafları olabilir mi?

Best Fm 8.sırada yer alırken Joytürk Fm 9. sıraya demir attı. Kral Pop Radyo 2 basamak düşüş ile 10.sıraya geriledi.
11.Sıradaki Radyo Fenomen kısıtlı yayın ağına rağmen bu sırada ise Metro Fm gibi araştırmanın 30 ilinde yayında olsaydı sanırım ve eminim 3.sırada olurdu. Cem Bey bir ulusal radyo satın alıp bu radyonun yayın ağını genişletirse gol olur.

Numberone Fm ne uzamış ne de kısalmış bence bu radyonun 12.sırada olması Ali Karacan’ın eskiden yarattığı marka değerinden kaynaklanıyor. Bildiğim kadarıyla teknik alt yapısı yorulmuş ve bir çok merkezde yetersiz kalıyor, içerik desen zaten taklitlerle yürümeye çalışıyor. Bu nedenle bu sırada olmasını Ali Karacan’a borçludur, tıpkı Metro Fm ve Süper Fm’in Cem Uzan mirası gibi Numberone Fm de Ali Karacan mirası olarak yine de iyi sırada duruyor. Kardeş radyosu Numberone Türk Fm ise Haldun Altılar’ın takık olduğu bir Powertürk taklidi.

Buradan Haldun abiye naçizane bir hatırlatma yapmak isterim, Haldun abi beni yanlış anlama siz iyi bir reklamcı iyi bir yönetici olabilirsiniz ama içerik sağlamak başka bir uzmanlık alanıdır. Sizinle zaman zaman konuşuruz ama canım abim geçiniz bu taklit işini ki siz Power’dayken reklam işlerine bakardınız Powertürk markasını falan siz yaratmadınız, Cem Hakko yarattı. Yapmadığınız bir işi taklit etmek en tehlikelisidir, bence vazgeçin bu işten abicim taklitler asıllarını yaşatır her zaman.

Radyo 1 nasıl bu kadar dinleniyor veya kim dinliyor inanın ben de çözemedim ama araştırmaya inancımız sonsuz olduğu için bu gerçeği yani 13.sırada olmasını kabullendik.

Radyo 7 aslında 14.sırada ama daha yukarıda olması gereken bir akışı var belli olmaz belki de çıkacaktır üst basamaklara.

Gelelim 15.Sıradaki Alem Fm’e, sevgili Yayın Yönetmeni büyüğüm Giray bey, sizin bu yayın akışınız ve müzik akışınız ile büyük kumar oynadınız, risk aldınız, inanın ben daha düşük sırada bekliyordum, ama ilerleyen zamanlarda bir atak yaparsanız kazanırsınız…

16.Sırada mütevazı bir radyo ve bir Angara Radyosu Park Fm karşımızda. Beş üstündeki ve beş altındaki radyolar bence bu yerel radyonun başarısından ders alıp utanmalıdırlar. Onca yatırım onca para pul ve ihtişama karşı bu radyonun amatör ruhu olayı anlatıyor.

İstanbul Fm yükselir dedim bu ay yükseldi 17.sırada yer buldu. Joy Fm ise 18.sırada yer aldı.

19.Sırada Radyo D’yi görünce vallahi de billahi de şaşırmadım hatta Uryad-Nilesen Radyo araştırmasının doğruluk payına inancım arttı. Bu radyonun Müzik akışı sıradan, programcıları sıradan, bir tane yıldız programcısı yok yani sıradan babam sıradan.

Kanal D, Cnn Türk ve D-Smart kanallarındaki onca televizyon reklamına rağmen bu sırada olması son derece sıradan. Reklam verenler artık bu sıralama ve erişimdeki Radyo D’nin payını bir kez daha düşünmeli bence. Çünkü aradan geçen 4 ayda bu sıraların geçici olmadığı bu ay iyice belli oldu.

Her seferinde kadın yöenticlere çok yer verdiğini açıklayan Arzuhan Doğan Yalçındağ bence koskoca Doğan Holding sinerjisine rağmen, Radyo D’deki başarısız yönetimi nedeniyle Sezgin Hanım yerine başka bir hanım koysun. İlla ki kadın yönetici diyorsa mesela eski çalışanı Yelda Arslan çok iyi bir tercih olabilir. Yok erkek yönetici olur diyorsa şuanda Power Group’ta reklam grup başkanı olan, Sezgin Onat’ın eski ekibinden Ferhat Dal düşünülebilir. Ferhat Dal Radyo D’nin 2005-2010 yılları arasındaki başarısında en büyük pay sahibiydi, muhtemelen formül Ferhat Dal’da durum onu gösteriyor. Ferhat dal gittikten sonra işler bozulmuşa benziyor gibime geliyor.

Saran Holding Radyolarından Radyo Müzik umut ışığı yaktı. Belkıs Gülcan bundan sonra iyi hamle yaparsa devamı gelir yoksa yine hüsran olur. Radyo Spor bir an önce toparlanması lazım yıllardır süren kategori liderliği elinden gitti, gelmeyebilir de. Radyo Trafik programcılarının sesleri yorgun geliyor, Slow Time’da ne oluyor bilmiyorum, onu da kendilerine bırakıyorum.

Kanaltürk Radyo eriyor, İrfan Şahin ise hiç bundan etkilenmiyor, “Arkadaş ne ballı adam şu İrfan” dedirtiyor. Baba Radyo bile bu ay tokatı vuruyor Kanaltürk Radyo’ya. Yeri gelmişken Baba Radyo yeni oluşumu umut veriyor yükselişe geçti fakat bir iki ay daha şans verilmeli bakalım nasıl olacak, en azından Park Fm gibi olacak mı göreceğiz.

Cüneyt Aysel Bey’in grup radyolarının toparlanmaya iyi bir promosyon çalışmasına ihtiyacı var. Cüneyt bey bir reklamcı olarak nasıl etkili bir pr yapılacağını biliyordur diye düşünüyorum. İstanbul Kent Fm’de iyi programcılar yok, olanlar da çok konuşuyor. Bir revizyona ihtiyaç da Kent FM’e lazım gibi… X Nostalji İstanbul’a yayın yapar ve başarılı olur, iyi programcı sesleri de duyarsak Kent FM’i geride bırakabilir…

Herkesi saygıyla selamlıyorum.

Özcan BEYLAN | MüzikOnair 

Exit mobile version