GündemSosyalVitrin

Levent Cengizhan: Türkiye’de Gerçek Menajer Hizmeti Veren Marka Sayısı Az

SinemaPort Genel Yayın Yönetmeni ve yazarı Levent Cengizhan'ın SinemaPort'ta  'Cast Terörü' başlıklı yazı kaleme aldı.

SinemaPort Genel Yayın Yönetmeni ve yazarı Levent Cengizhan’ın SinemaPort’ta  ‘Cast Terörü’ başlıklı yazı kaleme aldı. Menajerlik şirketleri ve günümüz menajerlik stratejilerini değerlendiren Levent Cengizhan, ”Maalesef Türkiye’de gerçek menajer hizmeti veren marka sayısı çok az. Menajerlik hizmeti veren kişiler sadece sanatçının boş tarihlerini bilip, fiyat pazarlığı yapıyorlar. Oyuncunun kariyer planı, projelerde ki hukuk işleri, oyuncunun hayranları ile iletişimleri, kriz yönetimleri gibi hizmetler umurunda değil.” ifadeleriyle dikkat çekti.

İşte o yazı;

Türkiye’de binlerce oyuncu yüzlerce menajerlik şirketi var. Öyle ki herhangi bir menajerlik şirketinde çalışmış bir kişi, birkaç sanatçı ile iletişim kurduğu için hemen kendi ismi ile bir ajans açıp menajerlik işi yapıyor. Kısacası her menajerlik şirketi sürekli yeni bir menajer doğumu gerçekleştiriyor.

Peki milyon dolarların döndüğü tv, sinema ve dijital mecralara hizmet veren oyuncu menajerleri tam anlamıyla menajerlik hizmeti veriyor mu? Yoksa Türkiye’nin ilk menajeri olan Erkan Özerman’ın söylediği gibi ajans hizmeti veya çantacılık hizmeti mi veriyorlar?

Maalesef Türkiye’de gerçek menajer hizmeti veren marka sayısı çok az. Menajerlik hizmeti veren kişiler sadece sanatçının boş tarihlerini bilip, fiyat pazarlığı yapıyorlar. Oyuncunun kariyer planı, projelerde ki hukuk işleri, oyuncunun hayranları ile iletişimleri, kriz yönetimleri gibi hizmetler umurunda değil. Onlar sadece oyuncuyu projeye satmak ve alacakları %15-%20 komisyonun peşinde koşuyorlar.

Peki ya işini gerçekten iyi yapan ve Türkiye’nin sayılı markalarından biri olan menajerler! Onlarda bu sektörde tekelleşmenin, gücün tadını çıkarıyorlar. (İşini iyi yapanların tamamı için söylemiyorum onlar zaten kendilerini biliyor ve yakında isimleri de açıklayacağız.)Pandemi süreci ile hayatımıza giren dijital platformlar bazı menajerlerin iştahını kabarttı ve cast terörü dijitallerin hayatımıza girmesi ile başladı.

Menajerler için sinema projeleri büyük risk çünkü başrol oynatacağı oyuncunun filmi gişede iş yapmaz ise oyuncusunu başka projelere satmak zorlaşacak, kaşe rakamları artmayacak. Oyuncusunun box office rakamından korkan menajerler için dijital platformlar büyük nimet çünkü dijital platformlarda herhangi bir ölçü sistemi yok. Daha doğrusu ölçüm listesi var ama bu listeyi piyasaya duyuran mecralar yok. (Merak etmeyin yakında hangi oyuncunun dijital platformda ne kadar izlendiğini SİNEMAPORT’ta açıklayacağız.)

Dolayısıyla benim oyuncum Netfilix’te, BluTv’de Exxen’de başrol oynadı deyip pazarlamaları ve kaşe artırımları kolay oluyor. Üstelik hukuk hizmeti vermeyen menajerler için yapımcıdan hak edişlerini alıp alamayacaklarını bilmedikleri için sinema projesine dahil olup, box office riskine girip, yapımcıdan ödemeyi ne zaman alacağımı düşünmektense oyuncumu dijitale verip kafamı rahat tutarım düşüncesindeler.

Bizim anlamadığımız nokta ise sinema projelerinden kaçırılan oyuncular dönüp menajerlerine neden sinema projelerinde olmadığını sormuyor mu? Sinemanın kalıcı diğer projelerin ise unutulacağından haberleri yok mu? Sinema sektörü biterse bunun zararının en çok oyunculara yansıyacaklarını bilmiyorlar mı?

Biz bu soruların cevaplarını ararken sektöre yeni dahil olan ama güçlü olan bir yapım şirketi ile görüştük. Hayata geçirecekleri proje daha senaryo aşamasındayken haber olan, herkesin konuştuğu büyük bir proje için ismini vermeyeceğimiz bir menajer ile bir oyuncusu için görüşmüşler. Doğal olarak menajer yapım şirketini, projeyi sormuş. İşin garip tarafı telefonda hadsizce “paranız var mı” sorusunu sormuş. Maalesef menajerlik işi o kadar kötü hale geldi ki senaryo sorulmadan, senaryo okunmadan iş direk paraya bağlanmış. Her şeye okey diyen yapım şirketi menajerden, “maalesef senaryonuzu çok beğendik fakat bir dijital projemiz var onu değerlendireceğiz” cevabı almış. Dünya çok küçük, sektör inanılmaz küçük. Yapımcı filminde başrol oynatmak istediği oyuncu ile tesadüf bir araya geldiğinde oyuncunun projeden haberi olmadığını öğrenmiş.

Menajerlerin bu tutumu, dijitale ağırlık vermesi, sinema sektörünün kuyusunu kazmaktır. Turizm ve Kültür Bakanlığı mutlaka bu işe bir uygulama, denetleme getirmek zorundadır.

Sinemaport ihbar servisine en çok gelen şikayetlerden biri ise; menajerlerin aynı zamanda projelere cast direktörü hizmeti vermesidir.

Elinizde büyük bir isim mi var ve o büyük ismi projesine dahil etmek isteyen yapımcı mı var? Hemen yapımcıya bu oyuncuyu veririm ama diğer castları da ben yaparım deyin, listenizde ne kadar oyuncu varsa hepsini projeye yerleştirin hem oyuncularınız kazansın, hem siz cast direktörlüğü kaşenizi alın, hem de her oyuncunuzdan komisyonunuzu alın. Şuan tüm cast direktörlüğü yapan menajerleri araştırıyoruz; projelerini, o projelere dahil ettiği kendi oyuncularını çok yakında açıklayacağız.

Kaynak
Sinemaport
Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu