Müzikonair Atalay Erol Yazdı: Pop Müzikte Yoğun Hareketlilik | Müzikonair
Köşe Yazıları

Atalay Erol Yazdı: Pop Müzikte Yoğun Hareketlilik

2022’nin ilk iki ayı, pop müzikteki üretimler açısından oldukça yoğun ve hareketli geçiyor.

Bu süreçte popun 1. liginde yer alan birçok isim yeni çalışmalarını sunarken; beklentileri ziyadesiyle karşılayıp gücüne güç katanlar kadar, hafif çaplı yaralar alıp düşüş yaşayanlar da oldu.

TARKAN & GEÇÇEK

Bu toprakların şahitlik ettiği en şahane müzisyenlerden biri Tarkan. Toplumun birçok kesimini memnuniyetle ortak paydada buluşturan, kimi zaman yatıştıran kimi zaman coşturan, nadir rastlanan bir auraya ve güce sahip star gibi star!

Son olarak kendisinden yeni bir şeyler duyduğumuz tarih: 15 Haziran 2017. Çok özledik, çok bekledik, çok hayal kurduk. Ve nihayet beklenen kavuşmayı da yaşadık. Onun toplum üzerinizdeki tesiri aşikar. Şarkılarının yıllardır bize kattığı motivasyon ve değer de ortada. Bu denli özel, halk üzerinde sonsuz krediye sahip bir sanatçının, elbette her üretimine koşulsuz bir saygı ve hoşgörü ile yaklaşıyoruz.

Yaklaşmak da zorundayız. Tarkan bu krediyi havadan sudan sebeplerle kazanmadı elbette.

Sayısız özel anın merkezinde duran onca şarkı, dillere destan güzellikteki tonla konser bir tarafa; toplumun acılarına & mevzularına kucak açışı, gönülden sarılışı ve halkın çıkarları adına gösterdiği samimi çaba, bu ayrıcalıklı statüyü Tarkan’a sağladı.

Bu yüzden, Tarkan’ı ve işlerini eleştirirken koşulsuz bir dokunulmazlık değil de incelikli bir saygı ile yaklaşılması gerekiyor.

Tarkan’ın 5 yıldır kavuşmayı beklediğimiz şarkısı: Geççek!

İster dünyanın içinden geçtiği yorucu sürece istinaden yazılmış olsun, ister siyasi mesajlarla yüklü olsun, dileyen istediği yere çekebilir…

Öyle ya da böyle aşıladığı umut, yüklediği heyecan takdire şayan!

İhtiyaç duyduğumuz da bu değil miydi zaten? Halimizi arz eden, duygularımıza sahip çıkan biri…

Düştük, evet ama kalkmadık mı?

Biz hayata meydan okumadık mı?

Sen ferah tut içini, biz neleri atlatmadık ki?

Diyor! Daha ne desin?

Bir de…

‘’Gör bak umudunu gününü gün et’çek

O çiçekten günler çok yakın inan’’

Deyip, yüksek dozlu bir umut aşısı yapıyor.

Şarkının insanı hemen yakalayan, ihtiyaç duyulanı fazlasıyla karşılayan nokta atışı sözlerinin yanında, Ozan Çolakoğlu’nun aşina olduğumuz hünerlerini kusursuzca sergilediği düzenlemesi de kulağa olağanüstü geliyor.

Özetle: Tarkan iyi ki bu şarkıyı, böylesi bir dönemde  yapmış, iyi ki bu motivasyon yüklü cümleleri kurmuş.

Onun hayatımızdan elini hiç çekmemesi, bir şekilde bize daha fazla dokunması lazım.

Yaydığın ışığa, kattığın enerjiye, duygularımıza tercüman oluşuna, sonsuz Teşekkürler Tarkan!

SİMGE & KISACA

Simge’nin müzikal anlamda farklılaşmak ya da kategorisinde ayrışmak adına yoğun bir çabada olduğu, elde ettiği epey parlak sonuçlara bakılırsa da bunu kısmen (şimdilik) başardığın söylemek zor değil.

Ben Bazen ile farklı kitlelerin onayını alan ve gerçekten cool bir çizgide dolaşan Simge, aradaki aşırı piyasa şarkısı ‘’As Bayrakları’’nın ortalama etkisini yok sayarsak; şahane üstü şarkısı ‘’Sevmek Yüzünden’’ ile zamansız güzellikte bir şarkıya imza atarak, mevcut Türkçe pop standartlarını yukarıya taşımış, itibarını cilalamıştı.

Simge’nin güncel hamlesi, yeni single çalışması ‘’Kısaca’’ geçtiğimiz günlerde dijital platformlara servis edildi. Söz konusu single, ilk dinleyişte sizi kendine çeken, anında sarılabileceğiniz bir iş değil.

Kesinlikle bir kimliği var, Simge’nin huzur yüklü sesi her zamanki gibi bünyeye iyi geliyor; ancak genel  bir zorluğu olduğu da aşikar.

Evet, yenilik arayışının bir ürünü, ancak bu defa doyuruculuğu düşük seviyede kalmış gibi.

Simge’nin istediği zaman aşırı vurucu, hem ticari özellikleri hem de müzikalitesi yüksek işler yaptığını defalarca gördük.  Yine görürüz elbet; ancak ‘Kısaca’ ile kısa bir müddet kan kaybı yaşama ihtimali de söz konusu.

Ve şunu da ilave etmek lazım ki, ‘’Kısaca’’ ile yakaladığı skor her ne olursa olsun; kendi jenerasyonu içinde risk alan, deneyen, nitelik kaygısını hep taşıyan örnek bir solist olduğu da net. Bilindik kolaycılığı tercih etmeyip, yeni yollara girmeyi tercih ettiği için Simge’yi özellikle tebrik etmek lazım.

Zira, elde sayısız imkan varken, piyasa işlerin değil de niteliğin izini sürmek şu koşullarda büyük cesaret.

EBRU GÜNDEŞ – MURAT BOZ & SONSUZA DEK 

Ne söylese çok güzel söyleyenler, ne yapsa en iyi yapanlar listesinde daima zirveye oynayan Ebru Gündeş, 2022 yılındaki müzikal üretimlerinin startını, Murat Boz’u yanına alarak, ‘’Sonsuza Dek’’ ile verdi.

Epeydir Ebru Gündeş’in hummalı şekilde bir albüm hazırlığında olduğunu biliyoruz.

Yüksek ihmalle albüm çalışması sürerken, arayı daha fazla açmamak adına, 2000’li yıllarda çıkan en başarılı starlardan olan Murat Boz ile bir iş birliği içerisine girdi.

İkili, Murat Boz’un 2016 tarihli albümü ‘’Janti’nin en parlak işlerinden biri olan ‘’Gün Ağardı’da bir araya gelerek, iyi bir ahenk yakalamışlar, yüksek haz oranıyla dinlenen zamansız bir slow hit yaratmışlardı.

Güncel çalışmaları ‘’Sonsuza Dek’’e baktığımızda aynı uyum, kaldığı yerden devam ediyor.

Sevgi ve bağlılık cümlelerinin peş peşe dizildiği bir aşk şarkısı…

İki stardan beklentisi farklı yönde olan bir kitle olabilir ki var; ancak bu formülle kurgulanmış şarkıların alıcısı da çok fazla.

Ben kendi adıma ‘’Gün Ağardı’’ gibi marş niteliği kazanmış bir slowdan sonra, mid tempo ya da hızlı bir şarkıyla da bu ikiliyi dinlemek, farklı tarzda bir performans deneyimi de yaşamak isterdim.

Şu da bir gerçek ki Ebru Gündeş gibi değerli bir yorumcudan duyduğumuz, kayda alınan her türlü eser çok kıymetli. Sırf bu yüzden Sonsuza Dek’i de dinleyicinin hanesine artı puan, bir kazanım olarak yazmalı.

Bu single ile kendisine duyduğumuz özlemi yatıştırmaya çalışırken; Ebru Gündeş’in eşsiz sesine ve yorumuna şahitlik edeceğimiz, yeni albümünü de en kısa sürede dinleyebilmeyi diliyorum.

CİHAN ÖLÇEK & KALAN

Zamanın ruhuna ve mevcut koşullara aldırış etmeden, kendi yolunu yaratma serüvenini oluşturan Cihan Ölçek; Anahtar Teslim ve Aşktan Kovuldum’un ardından gelen ve bence en doyurucu stüdyo çalışması olan EP’si ‘’Kalan’’ı yayımladı.

EP’nin açılış şarkısı olarak konumlandırılan Giriş’ 1 dakika 18 süreye sahip enstrümantal bir iş.

Sonrasında gelen ve ‘’Kalan’’ın çıkış şarkısı olma görevini üstelenen ‘’Alışırım Ben Git’’, çok içten, duymayı özlediğimiz türden bir iş.

Pop & rock tınılarının ustaca harmanlandığı düzenlemesi ile, şarkıya inanma süreniz hızlanıyor, ilk anda anlatılan hikayeye dahil oluyorsunuz.

Zorlamadan, dolambaçlı yollara hiç girmeden, bak bende ne hünerler var demeden derdini en zarif haliyle anlatmayı ve sonunda damakta özel bir tad bakmayı başarıyor. Ve EP’deki son şarkı: ‘’Kandırmam Lazım’’

Dramatik atmosferi ilk kana karışma süresi uzun sürmeyen şarkı, genel dinleyicinin dikkatini çekecek birçok ögeyi içinde barındırıyor.

Sade ve akılda kalıcı sözleriyle beraber, tıkanmadan adeta su gibi akan melodisi, EP’nin genelinde hüküm süren pop & rock tınılarının özenli kurgusuyla, çekiciliğini özel bir noktaya sürüklüyor.

‘Kandırmam lazım kendimi, bu böyle sürmez ki

Elimde olsa unuturdum, ama kalbimde iyi mi?’’ gibi eşlik etme isteği uyandıran akıcı sözleriyle ilerleyen dönemde ön plana çıkması yüksek ihtimal.

Cihan Ölçek’in kesit değil hikaye anlatmak istiyorum dediği  ‘’Kalan’’ı, yorumcunun kırılgan ve etkiliyeci vokalinin yanında özenli düzenlemeleri ile; özlediğimiz hakiki şarkıların havasını bize yeniden yaşatıyor.

Ölçek’in, tercihini içinden geldiği gibi davranmaktan yana kullandığı sahici üretimlerinin tam gaz sürmesi lazım.

SEFO AFFETTİM!

‘’Bilmem Mi?’’ ile 2021’nin en popüler işine imza atan ve bilinirliğini haklı olarak zirveye taşıyan Sefo’nun, büyük kitleleri avucuna alan böylesi bir hitten sonra nasıl bir hamle gerçekleştireceği merak ediliyordu.

Sefo arayı açmadı, kendi lehine esmekte olan harika rüzgarı arkasına alarak ‘’’Affettim’’i yayımladı.

Kişisel olarak, müzikal stilini aşırı beğendiğim bir solist olmasıyla birlikte, Sefo’nun bu zamana kadar mesafeyle yaklaşmamı gerektirecek bir işi de olmadı. Her çalışması ile beni yakaladı, alanıma girdi.

‘’Affettim’’ de onlardan biri. İlk dinlediğim anda sarıldığım ve hayatıma dahil ettiğim klasik bir Sefo işi.

Şarkının sözlerinde Sefo’nun imzası bulunurken, prodüktör koltuğunda ise Aerro oturuyor. Aerro, her zamanki gibi albenisi yüksek, çarpıcı bir sound & trafik yaratmış.

Şarkı başlarken ayrı, nakaratta yükselirken ayrı, finale kavuşurken ayrı numaralara şahitlik ediyorsunuz. Neresine, hangi noktasına hayran olacağınızı şaşıracağınız bir şarkının varlığına şahitlik ediyorsunuz.

Şarkının özellikle şu bölümünde, kişisel olarak aldığım haz oranı ve hissettiğim mutluluk maksimuma ulaştı diyebilirim!

‘’Ama son, dönemem, bi’ hesap veremem

Çok ödendi bedel ve de kendime geldim

İnan bana, der yeniden

Neden zoruna gidiyor her kelimem (yeah)’’

Sefo’nun yüksek miktarda şeytan tüyü taşıdığı aşikar. Sergilediği samimi enerji, kesinlikle sesine de yansıyor.

Bu değerli özellikler onun sektörde konumlandığı ve konumlancağı yeri belirlerken, en büyük yardımcıları.

Bence; bir solistin halkın nabzına, zamanın alışkanlıklarına uygun şarkılar yapması kadar, davranışları ve verdiği izlenim de onun markasını besliyor.

Özetle Sefo, kolay dile düşecek single’ı ‘’Affettim’’ ile yine parlak bir işe imza atıyor ve kesinlikle kendi yolunda sağlam adımlarla yürümeye davam ediyor.

AYNUR AYDIN & BİLMECE

Pop müziğin son dönemdeki en üretken solistlerinden biri Aynur Aydın.

2011 yılında yayımladığı ‘’12 Çeşit La La – 12 Ways to La La’’ albümü ile Türk müzik endüstrisine farklı bir giriş yapan Aynur Aydın, aradan geçen 11 yıllık süreçte hiç yorulmadı, mola vermedi, ısrarlı üretimlerini sürdürdü.

Başarının temel kaidelerinden biri istikrar ise, onun sahip olduğu bu özelliğin yanına, eklenmesi gereken yegane şey de halka yakın duran, genel kitlenin tercihlerini yansıtan ‘’ticari-piyasa’’ ürün tercihleri olmalıydı.

Zira bizim ülkemizde durum yıllardır bu şekilde işliyordu…

Aynur Aydın ise genel olarak içinden gelen müziği yapmayı seçti. Payına da yer yer başarı grafiği çok yüksek hitler, bazen de ortalama seviyede kalan şarkılar düştü. Ancak genel fotoğrafa baktığımızda durum gayet parlaktı.

Aynur Aydın’ın 2022 yılında servis ettiği ilk çalışma olan ‘’Bilmece’’, modern ve trend soundu ile ilk anda onayı hak eden bir iş.

Ki bu konuda Aynur Aydın’ın gösterdiği hassasiyetin farkında olmamak güç. Her zaman başarılı soundlara sahip şarkılar yorumluyor.

‘’Bilmece’’nin tek handikapı ezberleme süresi uzun seyreden sözleri olabilir.

Sözler birbiriyle oldukça uyumlu, edebi olarak başarılı, şarkının hikayesini gayet güzel aktarıyor; ama dinlerken bir eksiklik hissine kapılıyorsunuz…

Özetle şarkı için, dinlenemesi gayet zevkli, eşlik etmesi biraz zor diyebiliriz.

Aynur Aydın’ın daha önce; ‘’Bi Dakika’’, ‘’Günah Sevap’’ ‘’Bana Aşk Ver’’, ‘’Salla’’ ‘’Yağdır’’ gibi geniş kitlelerin sevgilisi olan hitlerindeki yarattığı atmosferi, kendisine çok yakıştırıyorum. Bu dokuda şarkılarla, hali hazırda gayet etkileyici duran ismini, daha çarpıcı bir noktaya taşıyacaktır.

Zira kendisi gerçekten iyi bir yorumcu ve sahip olduğu vizyonla daha ötesini yaratma potansiyeli yüksek.

Daha Fazla Göster

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu